The Rotary Foundation

fredag 12 november 2021

Carin Johannesson

Under verksamhetsåret 2022-23 uppnådde Täby Rotaryklubb 100-dollarsstrecket då klubbens medlemmar donerade 107,63 USD per capita till Rotary Foundation och därmed blev näst största givare i hela distriktet.

Rotary Foundation är en stiftelse med uppgift att stödja Rotaryklubbar med bidrag till lokala och internationella projekt. Därigenom stöds Rotarys verksamhet för att uppnå Rotarys syfte och målsättning — Världsförståelse och fred.

Rotary Foundation startade som en donationsfond 1917. Dåvarande presidenten för Rotary International Arch C. Klumph, presenterade sin idé vid Rotarys årskongress i Atlanta, Georgia, USA. Rotary Club of Kansas City var den första klubben att göra en donation. De gav 26,50 USD, vilket motsvarar ca 4 765 kronor i dagens penningvärde. Först tio år senare 1928 tog den formen av vad vi idag benämner Rotary Foundation – Rotary Internationals egen stiftelse.

Rotary Foundations ekonomi är beroende av donationer medan Rotary International huvudsakligen finansieras av rotaryklubbarnas medlemsavgifter.

Rotary Foundation omvandlar dina gåvor till hjälpprojekt som förändrar liv både på hemmaplan och runt om i världen. År efter år topprankas Rotary Foundation av utvärderingsföretaget Charity Navigator för sin effektivitet och välskötta organisation.